Opcje leczenia dla dzieci

 Strona główna / Wszystko o soczewkach / Opcje leczenia dla dzieci

Opcje leczenia dla dzieci

8/19/14

Oto część druga w serii Buddy'ego Russella; ta skupia się na soczewkach kontaktowych jako opcji leczenia dla dzieci.

Nie rodzimy się z dobrym wzrokiem

Ludzki układ wzrokowy w chwili narodzin jest słabo rozwinięty, ale szybko staje się niezwykłym połączeniem tkanki nerwowej, mięśni i układu optycznego, który zapewnia nam zmysł widzenia. Dzieci urodzone z "doskonałymi" oczami mają jedynie możliwość rozwinięcia normalnego widzenia. Informacje przetwarzane przez oczy są przesyłane bezpośrednio do mózgu i są interpretowane jako widzenie. W ciągu pierwszych kilku tygodni dziecko widzi kształty, linie i przestrzeń między obiektami. Widzialny świat dziecka jest najbardziej użyteczny w promieniu 8-14 cali od jego oczu. W tym czasie oczy mogą sprawiać wrażenie, że wędrują. Po około miesiącu normalne oczy dziecka wydają się bardziej skoordynowane i zaczynają wykazywać większe zainteresowanie patrzeniem na przedmioty. Zwykle w trzecim miesiącu dziecko, które ma normalne oczy, może naprawić i śledzić na bliskim obiekcie. Wzrost oka jest dynamicznym procesem, na który wpływ ma genetyka i środowisko.
Wczesne wykrycie jakiegokolwiek problemu z oczami jest kluczowe dla leczenia zaburzenia. Częstość występowania problemów ze wzrokiem u dzieci jest większa niż mogłoby się wydawać. Na przykład:

  • 1 na 10 dzieci jest zagrożone niezdiagnozowanymi problemami ze wzrokiem
  • 1 na 25 dzieci będzie miało zeza
  • 1 na 30 będzie dotknięte amblyopią
  • 1 na 33 dzieci wykaże znaczną wadę refrakcji
  • 1 na 100 będzie wykazywać oznaki choroby oczu
  • 1 na 20 000 dzieci ma retinoblastomę

W wyniku działań swojej wnuczki i jej problemu z oczami, były prezydent Jimmy Carter zainicjował w 2002 roku program o nazwie InfantSEE. Program ten umożliwia dzieciom badanie wzroku w bardzo młodym wieku bez żadnych opłat dla rodziny. Uczestniczący w programie lekarze okuliści zapewniają dokładniejszy egzamin niż zapracowany pediatra. W rezultacie istnieje większa szansa na wykrycie i leczenie zaburzeń wzroku, które w przeciwnym razie mogą pozostać niewykryte.

Soczewki kontaktowe "must to"

Dopasowanie soczewek kontaktowych u pacjentów pediatrycznych nie dotyczy zazwyczaj rutynowych wizyt i pacjentów, którzy chcą nosić soczewki kontaktowe. Chodzi o sytuacje krytyczne i często pilne oraz o pacjentów, którzy muszą nosić soczewki kontaktowe. Najczęstsze wskazania medyczne do noszenia soczewek kontaktowych można podzielić na trzy grupy: anizometropia, nieregularny astygmatyzm rogówkowy i "duże" błędy refrakcji.

Anisometropia

Jednym z częstszych stanów potencjalnie prowadzących do trwałej utraty wzroku u młodego pacjenta jest anizometropia. Ta różnica w błędach refrakcji obu oczu może prowadzić do tłumienia mniej wyraźnego obrazu. W wyniku nieostrego oka, mózg młodego pacjenta po prostu wyłącza nieostre oko. Wczesne wykrycie jest kluczem do skutecznego leczenia. Po zdiagnozowaniu obecności tego problemu może wystarczyć zwykła korekcja wady refrakcji. Jednakże odnotowano, że już jedna dioptria różnicy pomiędzy dwoma oczami korygowanymi okularami i wynikająca z tego anizokonia, może prowadzić do supresji nerwu wzrokowego, co wpływa na stereopsję i postrzeganie głębi. Zastosowanie soczewki kontaktowej lub soczewek kontaktowych zmienia efektywny rozmiar obrazu ze względu na zerową odległość wierzchołkową w porównaniu z powiększeniem lub pomniejszeniem rozmiaru obrazu ze względu na odległość wierzchołkową w okularach. Jednym z najcięższych przykładów tego stanu jest dziecko z jednostronną zaćmą wrodzoną, które po operacji było leczone okularami.

Nieregularny astygmatyzm rogówkowy

Niezależnie od tego, czy jest to stan nabyty czy wrodzony, obecność nieregularnego astygmatyzmu przedniej krzywizny rogówki jest najlepiej zarządzana za pomocą soczewek kontaktowych. Stan ten należy uznać za pilny, jeśli pacjent jest w młodym wieku. Oko może na zawsze utracić możliwość korekcji, ponieważ powstała amblyopia rozwija się w krótkim czasie. Neutralizując nieprawidłowości rogówki za pomocą soczewki kontaktowej, oko małego dziecka zyska, miejmy nadzieję, wystarczającą poprawę widzenia, aby uniknąć potencjalnej trwałej utraty.
Oczywiście, łatanie lepszego oka może być również konieczne, jeśli widzenie leczonego oka nie jest tak skorygowane, jak oka niedotkniętego. O tym, jak długo dziecko ma być łatane, decyduje okulista lub optometrysta dziecięcy, ponieważ ten obszar leczenia bywa kontrowersyjny. Pod uwagę brane są takie czynniki jak uzyskany poziom widzenia, wiek dziecka oraz stan drugiego oka.

Duże błędy refrakcyjne

Optyka korekcji okularowej w wysokich mocach ma nieodłączne właściwości, które obejmują zniekształcenia, efekt pryzmatyczny i minifikację / powiększenie. Na przykład, zmniejszenie rozmiaru obrazu podczas oglądania obiektu przez okulary o wysokim minusie może spowodować pogorszenie widzenia. To zmniejszenie rozmiaru obrazu może wpłynąć na możliwość pełnego rozwoju normalnego widzenia u małego dziecka. Mniejszy rozmiar obrazu wynikający z odległości wierzchołkowej okularów może być lepiej zarządzany za pomocą soczewki kontaktowej, która ma zerową odległość wierzchołkową, co zapewnia większy obraz. Ten większy rozmiar obrazu często zwiększa najlepiej skorygowane widzenie.

"Dopasowanie" opiekuna

Prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na dobre wyniki leczenia małych dzieci są rodzice / opiekunowie. Wyzwania techniczne, które istnieją w tych przypadkach są drugorzędne w stosunku do umiejętności, które musi posiadać monter, aby skutecznie wytłumaczyć i przeszkolić osobę lub osoby, które będą zajmować się dzieckiem poza gabinetem. Muszą oni być Twoim partnerem w leczeniu dziecka. Muszą oni rozumieć pilność sytuacji, powagę problemu, muszą być przeszkoleni w zakresie prawidłowego zakładania, zdejmowania i pielęgnacji soczewki/soczewek, muszą również przestrzegać wszelkich instrukcji dotyczących dziecka. Wielu z tych rodziców zmaga się z uczuciem zdenerwowania, poczucia winy i smutku. Moja strategia polega na tym, aby być wrażliwym na ich uczucia, ale nie pozwolić im zbyt długo użalać się nad sobą, ponieważ zegar tyka. Zapewniam instrukcje słowne, instrukcje pisemne, filmy wideo, mój adres e-mailowy i całodobowy numer telefonu. Zapraszam opiekunów do zadawania wszelkich pytań w dowolnym momencie. Robię wszystko, aby dać im znać, że mi zależy i że chcę, aby oni i ich dziecko odnieśli sukces. Jestem dla nich surowa. Nie ma dobrej wymówki, żeby nie zrobić tego, co im poleciłam.

Kiedy dziecko i rodzic/opiekun są przekonani, że jestem pewna swoich umiejętności i wiedzą, że mi zależy, partnerstwo rozwija się, gdy razem idziemy drogą. Chcę, aby dziecko wiedziało, że przychodzi do mnie. Chcę, aby wiedziało, że nagrodzę jego współpracę na wszystkich etapach wizyty. To pozytywne wzmocnienie może być w postaci kawałka cukierka, małej zabawki lub po prostu naklejki, gdy dziecko pozwoli mi zobaczyć swoje oko, zmierzyć rogówkę lub ciśnienie wewnątrzgałkowe lub po prostu powie mi, co widzi. Dzieci uwielbiają sprawiać nam przyjemność, tak jak uwielbiają sprawiać przyjemność swoim rodzicom. Nagradzaj je za to. Niezależnie od tego, czy uważasz to podejście za przekupstwo, czy za pozytywne wzmocnienie, ono działa.

Buddy Russell, FCLSA, COMT
Associate, Specialty Contact Lens Service
Centrum Okulistyczne Uniwersytetu Emory

Opcje leczenia dla dzieci Tagged on: amblyopia anisometropia Buddy Russell dopasowanie soczewek kontaktowych Emory University Eye Center błędy refrakcyjne retinoblastoma zez